Patienter føler sig set på hospice

18. november 2014
Ny undersøgelse afslører kontrast mellem hospital og hospice.

På hospitaler kæmper sundhedspersonalet for at give patienter den bedst mulige behandling. Alligevel oplever patienterne sig ofte overset. Til gengæld oplever patienten sig værdsat som menneske på hospice.

Det fremgår af en undersøgelse blandt patienter på Diakonissestiftelsens Hospice på Frederiksberg. Undersøgelsens resultater er netop offentliggjort af Dansk Sygeplejeråd.

Artiklen beskriver, hvad det særlige ved et hospice er, sådan som det opleves af patienter, pårørende og personale. Dette er kortlagt gennem et fokusgruppeinterview med personalet og semistrukturerede interview med fire patienter og fire pårørende.

Undersøgelsen viser, at patienter og pårørende føler sig set, hørt og respekteret, og at personalet oplever sig selv som kompetente, men også bevidste om egen sårbarhed. Alle oplever, at tid, ro og tryghed har stor betydning, og at det er mennesket og ikke sygdommen, der er i centrum.

Sådan kommer hospital og hospice til at stå i kontrast til hinanden: På hospitalet er opgaven at holde patienten i live. På hospice er det at give patienten en god død. På hospitalet håber man på livsforlængelse, på hospice er livskvalitet i fokus. På hospitalet er det koldt, gråt og grimt. På hospice er omgivelserne præget af farver, æstetik og hjemlighed. På hospitalet oplever patienten sig som et produkt, på hospice som et menneske. På hospitalet bliver man overset, på hospicet set. På hospitalet lærer personalet ikke patienten at kende. Det gør de derimod på et hospice.

Barske realiteter, men ikke desto mindre dokumenterede. To tidligere undersøgelser er inddraget i den aktuelle undersøgelses resultater.

 Læs hele artiklen i Sygeplejersken her. (http://www.dsr.dk/Sygeplejersken/Sider/SY-2014-13-68-1-Plejen-paa-hospice-set-fra-patienters-paaroerendes-og-personalets-perspektiv.aspx)