Pressemeddelelse fra Holstebro

02. marts 2005
En af de hårdt arbejdende støtteforeninger må resignere. Bestyrelsen i foreningen vil indstille til generalforsamlingen, at foreningen nedlægges efter beslutning i Ringkøbing Amtsråd i aftes. Klik på overskriften og læs pressemeddelelsen og en kommentar

hospicelogo_-_sct._jorgen.jpg

Støtteforeningen for Sct. Jørgen Hospice, Ringkøbing Amt har på et bestyrelsesmøde d. 1. marts besluttet at anbefale, at støtteforeningen nedlægges på foreningens generalforsamling d. 18. april i Anlægspavillonen i Holstebro.

På generalforsamlingen vil det blive besluttet, hvordan foreningens midler (ca. kr. 100.000) skal anvendes.

Støtteforeningen ønsker Ringkøbing Amt til lykke med, at der etableres et hospice i amtet og håber der snarest sker en afklaring vedr. lokalplan (naturfredning) og tilskud fra Hospicepuljen til Anker fjordprojektet.

Støtteforeningsbestyrelsen er forundret og skuffet over amtsrådets beslutning, men anerkender amtsrådets demokratiske ret til at træffe beslutning ang. projekt og placering.

Positivt kan foreningen glæde sig over ved et tilbageblik, at man har sat gang i hospicedebatten i Ringkøbing Amt.

Poul Bjerregaard - formand

Evald Kjeldbjerg
hospicekoordinator
tlf. 97414763

---------------

En kommentar fra Hospice Forum Danmark's formand, Ole Bang:

img_sponsorat01_-_logo_hfd.gif

Holstebro-folkene og før dem, Thyholm-folkene, har efter flere års frivillig uegennyttigt arbejde for at skabe bedre forhold til uhelbredeligt syge og døende samt pårørende måttet sande et "nederlag". Man har måttet kæmpe på et område, hvor det endnu ikke er lykkedes at skabe klare retningslinier for etableringsmuligheder vedr. hospicer. Dette til trods for, at der har været bestræbelser i gang i alt for mange år, set i forhold til det enorme udækkede behov, der er for flere hospicer i Danmark.

De "slagne" frivillige kræfter kan sammen glæde sig over, at de ved deres indsats - trods alt - har været med til at sætte dagsordenen de sidste par år, og blandt andet derved været medvirkende til Folketingets beslutning i december 2004, om at der skal etableres mindst ét 12-sengs hospice i hvert amt - i et samarbejde med en selvejende "non profit" institution.

Hospicebevægelsen må så leve med, at økonomi og andre hensyn i de enkelte amter somme tider vejer tungere end andre oplagte forhold. Det er nedslående, når store folkebårne bevægelser slås ned af sådanne beslutninger.

At der i Ringkøbing Amt nu kommer et hospicetilbud hilses med tilfredshed - og vi må sammen håbe, at tilbudet ikke bliver det eneste. Der vil stadig være behov for stærke støtteforeninger, overalt i landet, så vi kan fastholde fokus på betydningen af hospicerne, og den indsats der bevisligt ydes. Og mindst ét hospice, kan godt betyde flere af slagsen i fremtiden.

Jeg håber dette moment, trods alt, vil indgå i debatten på den kommende generalforsamling i Holstebro.

--------------------

Bag dette link kan man læse pressemeddelelsen fra Ringkøbing Amt