Regioner svigter døende patienter

12. marts 2015
To har endnu ingen hotline for personale, der skal tage sig af døende

To ud af fem regioner har ikke oprettet den fornødne støtte til dødeligt syge patienter, selvom Sundhedsstyrelsen anbefalede det allerede i 2011.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Region Hovedstaden og Region Nordjylland har stadig ikke oprettet døgnåbne telefonlinjer, hvor regionernes sundhedspersonale kan få støtte til at lindre dødeligt syges lidelser af specialister, selvom Sundhedsstyrelsen anbefalede det allerede i 2011, skriver avisen med henvisning til en kortlægning, som Videncenter for Rehabilitering og Palliation har udført.

Der er ellers store fordele ved en døgnåben støttetelefon, siger Lene Jarlbæk, speciallæge, forsker og tilknyttet Videncenter for Rehabilitering og Palliation:

- En intensiveret og forbedret palliativ indsats kan være med til at skabe tryghed hos patienter og deres familier, og formentlig også være med til at forhindre uønskede hospitalsindlæggelser, siger hun til Kristeligt Dagblad

Regionerne undskylder sig med, at det er svært at finde det fornødne specialiserede personale. Men både Region Hovedstaden og Region Nordjylland regner med at have et hold læger på plads til at tage telefonen efter sommerferien.